Shimauma unplugged vol-7


『八木美知依 ソロライブ』

次回のShimauma unpluggedは日本は勿論、世界中で活動するハイパー箏奏者の八木美知依さんのソロライブを開催します。
25名限定のプライベートスペースで八木さんの演奏を間近に観られるまたとないチャンスです。今回は特別に箏についての解説も八木さんに行っていただきます。
初夏の土曜の夕方、箏の音を身体全体に浴びる体験を是非味わいに来てください。
皆さんのお越しをお待ちしております。
2018年6月30日(土)@Shimauma Salon

open> 15:00 start > 15:30 end > 17:00 close > 18:00
料金: 2,000円(welcome drink付き)
定員:25名限定

*参加ご希望の方は「Shimauma unplugged vol.7」と題して、お名前、人数、お電話番号を明記の上、 salon@shima-uma.co.jpまでメールをお送り下さい。

*マンションの入り口でインターフォンを押し入っていただきますので必ずスタート時間(15:30)までにお越し下さい。

 
『Michiyo Yagi solo performance』
Next Shimama unplugged will feature the extraordinary koto player-composer-improvisor Michiyo Yagi.
This is a unique opportunity to experience Yagi’s mastery up close and to expand any understanding you may have had of this traditional Japanese instrument.
The performance will be introduced by a short talk (in Japanese) about the koto by Yagi herself.
We welcome you all to come and join us for a musical Saturday afternoon of delightfulness.
Saturday June 30th 2018 @Shimauma Salon

open > 15:00 start > 15:30 end > 17:00 close > 18:00
price: 2,000 yen(welcome drink included)
capacity: 25ppl
 
*Capacity is limited and reservation essential. Please make a reservation via salon@shima-uma.co.jp with the title「Shimauma unplugged」and the following information > your full name, number of participants and contact number. Thank You!

* Please arrive on time (> 15:30) as the ringing of the inter-phone to enter may be a nuisance to the performance.


八木美知依
(やぎ・みちよ/箏、21絃箏、17絃箏、voc)

邦楽はもちろん、前衛ジャズや現代音楽からロックやポップまで幅広く活動するハイパー箏(こと)奏者。
故・沢井忠夫、沢井一恵に師事。NHK邦楽技能者育成会卒業後、ウェスリアン大学客員教授として渡米中、ジョン・ケージやジョン・ゾーンらに影響を受ける。ゾーンのプロデュースによるソロ・アルバム『Shizuku』(1999年)を皮切りに、自己の箏アンサンブルとの『ゆらる』(2001年)、17絃ソロ作『Seventeen』(2005年)、インゲブリグト・ホーケル・フラーテン(b)とポール・ニルセン・ラヴ(ds)という欧州切ってのリズム隊と共演した『ライヴ!アット・スーパーデラックス』(2006年)をリリース。2006年に欧州フリー・ジャズ界の重鎮ペーター・ブロッツマン(s)及びニルセン・ラヴとトリオを結成し、『Head On』(2008年)と『ヴォルダ』(2010年)をリリース。2010年にはエリオット・シャープ(g)とのデュオ作『リフレクションズ』を発表。

2014年秋、本田珠也(ds)とのパワー・デュオ《道場》のデビュー盤『壱ノ巻』がリリースされ、月刊『ミュージック・マガジン』の《2014年度ベスト・ジャズ・アルバム》1位を受賞。2015年にはノルウェーの PNLレーベルからニルセン・ラヴ、ラッセ・マーハウグ(electronics)との『Angular Mass』、同メンバーにジョー・マクフィー(s、tp)が加わった『Soul Stream』という2枚のフリー・ジャズ作を発表。2017年3月、坂田明(s、cl)と太田惠資(vln)をゲストに迎えた『道場/弐ノ巻』、八木/ホーケル・フラーテン/ニルセン/ラヴの10年ぶりの2作目『ディケイド』を同時発売。更に北欧の鬼才アイヴィン・オールセット(g)とのアンビエント・アルバムやクリス・コルサーノ(ds)、メッテ・ラスムッセン(s)とのトリオ作品なども発売を控えている。現在は歌を中心とした自作曲集を製作中。

2008年、ラヴィ・シャンカール、パコ・デ・ルシアらと共に英国のワールドミュージック誌『Songlines』の《世界の最も優れた演奏家50人》に選ばれる。Moers Jazz Festival(ドイツ)、Vision Festival(米国)、Jazztopad及びKrakow Jazz Autumn(ポーランド)、Kongsberg Jazz Festival(ノルウェー)、Újbuda Jazz Festival(ハンガリー)、Music Unlimited(オーストリア)、Instal(イギリス)等に出演。世界のトップ・インプロヴァイザーと共演するかたわら、プログレッシヴ・ロック・アーティストのスティーヴン・ウィルソン(Porcupine Tree)、アコーディオン奏者のcoba、更に柴咲コウ、浜崎あゆみ、アンジェラ・アキやTakuya(元Judy & Mary)といったJ-POPアーティストのレコーディングやステージにも参加。

現在は《八木美知依トリオ》と《道場》、そしてソロ公演を活動の核とし、オリジナル曲を中心としたレパートリーを焦点としている。

 

Michiyo Yagi
(21-string koto, 17- and 18-string bass kotos, 13-string koto, electronics, voice)

Michiyo Yagi studied the traditional Japanese transverse harp known as the koto under the late Tadao Sawai and Kazue Sawai, and graduated from the NHK Professional Training School for Traditional Musicians. During her subsequent tenure as Visiting Professor of Music at Wesleyan University in Connecticut, U.S.A. she premiered numerous modern compositions for koto and came under the influence of maverick American composers such as John Cage, Christian Wolff, Conlon Nancarrow, and John Zorn.

Yagi’s debut CD Shizuku was produced by Zorn and released on his Tzadik label in 1999. In 2001 she recorded Yural (BAJ/ewe) with her multi-koto ensemble Paulownia Crush — this group toured Russia under the auspices of the Japan Foundation in 2004. In 2005 Yagi released Seventeen (Zipangu), entirely performed on the giant 17-string bass koto. Live! at SuperDeluxe (Idiolect), a trio performance with Norwegians Ingebrigt Håker Flaten (contrabass) and Paal Nilssen-Love (drums), followed a year later. In 2008 Rikskonsertene, the national concert institute of Norway, sponsored a two-week tour by Yagi, Nilssen-Love, and German saxophonist Peter Brötzmann, a trio that has performed internationally since 2006 and released Head On (Idiolect, 2008) and Volda (Idiolect, 2010). Reflexions (Idiolect/Bomba), an album of duets with the experimental New York guitarist Elliott Sharp, was released in 2010.

Yagi’s most recent CD releases are Ichi No Maki [Vol. 1] (Idiolect, 2014), credited to Dōjō, her “power duo” with Japanese jazz drummer Tamaya Honda and featuring guests Nils Peter Molvær (trumpet) and Paal Nilssen-Love; Soul Stream (PNL, 2015), a quartet session with Joe McPhee (pocket trumpet, saxophones), Lasse Marhaug (electronics) and Nilssen-Love; and Angular Mass (PNL, 2015), a trio with Marhaug and Nilssen-Love. A second Dōjō CD, an album of ambient music co-produced by the Norwegian guitarist Eivind Aarset, and a trio recording with Giovanni Di Domenico (keyboards) and Chris Corsano (drums) are forthcoming. A CD of original compositions featuring Yagi’s vocals and a contemporary classical recording of written and commissioned music are also in development.

An eclectic performer who continually challenges conventions, Yagi has played at the Moers, Kongsberg Jazz, Punkt, Újbuda Jazz, Musique Actuel Victoriaville, Archipel, Bang on a Can, Tokyo Summer, Vision, Instal, Jazztopad, Sengawa Jazz, Fuji Rock, and Music Unlimited festivals. Notable co-performers include Mark Dresser, Jim O’Rourke, Akira Sakata, Sidsel Endresen, Han Bennink, Alan Silva, Kazutoki Umezu, Raz Mesinai, Yoshihide Otomo, Ned Rothenberg, Knut Buen, Bugge Wesseltoft, Satoko Fujii, Joëlle Leandre, Håkon Kornstad, Tatsuya Yoshida (Ruins), Masahiko Sato, Thomas Strønen, Carl Stone, Billy Bang, Keiji Haino, Mats Gustafsson, Roger Turner, Gerry Hemingway, Mani Neumeier, and Sachiko M. Yagi’s koto has been featured in ex-Judy & Mary guitarist/singer Takuya’s band, and she has recorded with neo-prog rocker Steven Wilson (Porcupine Tree), pop idol Ayumi Hamasaki, and singer-songwriter Angela Aki.

In addition to leading the Michiyo Yagi Double Trio and the Michiyo Yagi Trio and performing solo concerts — all with an emphasis on her original compositions, extended techniques, and unique vocals based on the traditional jiuta style — she continues to be active as the leading improviser on her chosen instrument.

>> Michiyo Yagi official page

 

 

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